Арт-тэрапія: лялькатэрапія

Як і тысячы гадоў таму, так і сёння лялькі – важная частка жыцця чалавека ў многіх краінах свету. Беларусы – не выключэнне. У нашых продкаў лялькі дзяліліся на тры вялікія групы: абярэгавыя, абрадавыя і гульнявыя. Фактычна ў сучаснай лялькатэрапіі многія з іх працягваюць функцыянаваць з тым жа прызначэннем, што і раней. Толькі псіхолагі працуюць з імі інакш.

Вытокі лялькатэрапіі можна знайсці ў псіхадраме Марэна. У 1940 годзе псіхіятр, псіхолаг і сацыёлаг Якаб Леві Марэна заснаваў у ЗША Інстытут сацыяметрыі і псіхадрамы. Ён вырашыў прайграваць ва ўмовах клінікі тыя самыя сітуацыі, якія найбольш траўміравалі яго пацыентаў, і для гэтага стварыў спецыяльны лячэбны тэатр, які назваў псіхадрамай. Лекары разам з хворымі і іх сваякамі пісалі дастаткова простыя сцэнары і сумеснымі намаганнямі ставілі спектакль. Глядзельная зала таксама складалася з хворых, сваякоў і лячэбнага персаналу.

Гэты метад у шэрагу выпадкаў даваў вельмі добрыя вынікі. У Марэна з’явіліся паслядоўнікі ў розных краінах, асабліва ў Заходняй Еўропе. Паступова вылучылася асаблівая самастойная галіна – лялькатэрапія. Цяпер яе практыкуюць у многіх краінах, у тым ліку і ў Беларусі.

Гэты напрамак арт-тэрапіі – адзін з маіх самых любімых. Дапамог улюбіць у гэтую творчасць д.м.н., незвычайны псіхатэрапеўт, лекар-лялечнік, стваральнік першага хоспіса ў Расіі Андрэй Уладзіміравіч Гняздзілаў. Больш за трыццаць гадоў ён выкарыстоўваў лялькатэрапію і казкатэрапію ў працы з невылечна хворымі людзьмі, дапамагаў ім знаходзіць сэнсы, адчуваць сябе лепш, нягледзячы на ​​тое, што яны былі абмежаваныя нейкім тэрмінам жыцця.

Мой досвед працы паказаў, што лялькатэрапія дазваляе пацыенту ўбачыць сваю ідэнтычнасць, актывізаваць свае рэсурсы, здабыць падтрымку, адкрыць для сябе новыя гарызонты.

Я стварала і працавала з лялькамі-мотанкамі як абярэгамі, лялькамі-памочніцамі, лялькамі-марыянеткамі.

Да гэтага часу захоўваю сваю ляльку-мотанку-абярэг, зробленую для вылечвання. Такія лялькі, падобную на маю, стваралі яшчэ нашы продкі, называецца яна абярэжная лялька Скарбонка-Зельніца і лічыцца абаронцам дома ад хвароб, больш за тое, менавіта гэтай ляльцы прыпісваюць ўласцівасці вылечвання. Пры стварэнні гэтай лялькі ў яе цела і мяшочкі ў руках закладваюцца лекавыя зёлкі. І, калі пакамячыць такую ​​ляльку ў руках, з зёлак вылучацца эфірныя маслы, якія ачышчаюць навакольнае паветра. Калі паставіць такую ​​ляльку ў падгалоўя, яна можа палепшыць сон. Лічыцца, што калі лялька Скарбонка знаходзіцца ў хаце, і яе пакамячыць у руках, то гэты зёлкавы дух адгоніць духаў хвароб. Нашы продкі рабілі такія лялькі-абярэгі, каб абараніць сваю сям’ю ад пошасцяў і хвароб. Такую ляльку замацоўвалі каля калыскі немаўля ці ля ложка хворага. Не дзіўна, што анкапацыенты любяць менавіта гэтую ляльку, якая дапамагае ім пераадольваць увесь цяжар лячэння і накіроўваць свае сілы на аднаўленне. І такі магутны сімвал лялячкі-абярэга дапамагае ім у гэтым.

Наогул, лялька ствараецца з пэўнымі пажаданнямі, з вялікім клопатам, яна нясе такі сімвал жыцця. Адзінае – у лялькі-мотанкі не прамалёўваюць твар. У старажытныя часы лічылася, што калі намаляваць твар, то праз яго ўвойдзе ў душу лялькі злы дух. З тых часоў традыцыя гэтая захоўваецца і ў лялькатэрапіі.

Калі ляльку ствараюць жанчыны пасля мастэктаміі, то хтосьці з іх не робіць грудзі наогул, а хтосьці зробіць абедзве, паказваючы, што лялька здаровая і іхні новы асабісты цялесны вобраз не перашкода ў гэтым.

На занятках па лялькатэрапіі жанчыны любяць рабіць лялькі-мотанкі-памочніцы для суправаджэння на хіміятэрапію. Паколькі гэтая працэдура складаная, выклікае непрадказальныя пабочныя эфекты, то напярэдадні ўзнікае трывога, страх. Асноўны цяжар лячэння ў тым, што многія анкапацыенты пасля пачатку лячэння адчуваюць сябе горш, у той час, калі пад час іншых захворванняў з пачаткам лячэння было наадварот, хутка адчувалася паляпшэнне. Больш за тое, у аддзяленні хіміятэрапіі працэдура можа доўжыцца даволі доўга, і часам пацыенты адчуваюць сябе самотна, часам не хапае эмацыйных рэсурсаў, каб быць устойлівым і справіцца з эмоцыямі, якія могуць раптам накрыць. І тады лялька становіцца такім пераходным аб’ектам, да якога можна звярнуцца, узяць у рукі і пагаварыць “Я не адна, я з табой, я спраўлюся”.

Таксама анкапацыенткі бяруць ляльку-памочніцу з сабой, калі ў адзіночку ідуць на прыём да лекара або на абследаванне. Некаторыя з іх распавядаюць, што калі трывога  накрывае, яны засоўваюць руку ў сумачку, кранаюць ляльку і ім станавіцца спакайней, як быццам лялька кажа ім “Мы разам”. Гэта дае магчымасць пацыенткам з меньшым хваляваннем гаварыць з доктарам, спакайней чакаць вынікаў абследавання.

Лялька-марыянетка – гэта лялька іншага тыпу. Перш чым яе стварыць, усе ўдзельнікі групы напаўняюць яе пажаданнямі. У лялькі ёсць душа – маленькая капсула ў галаве. Сам гаспадар выбірае маленькія прадметы, якія сімвалізуюць станы і ўласцівасці душы лялькі. Гэта могуць быць рэальныя якасці, якія ёсць у гаспадара ці тыя, якіх гаспадару хацелася б мець. Напрыклад, пачуццё гумару ёсць, але не хапае стойкасці ці веры. Тады гаспадар выбірае маленькі прадмет – каменьчык, пацерку, гузічак, тое, што дапамагае сімвалізаваць гэта і змяшчае ў капсулу. Як правіла гэта робіцца ў групе, і так ствараецца калектыў такіх лялек. У кожнай лялькі свая душа і яна, калі лялька рухаецца, па-рознаму ва ўсіх гучыць. І калі ўсе лялькі створаны, яны пачынаюць адна з адной узаемадзейнічаць. Так пачынаецца гульня. Яна чымсьці нагадвае па сутнасці грыматэрапію, калі апасродкавана, праз гульню, пражываецца новы досвед.

Узаемадзейнічаючы з лялькай у агульнай гульні, чалавек здольны развітацца з некаторымі перакананнямі, якія абмяжоўваюць, мінулымі вобразамі сябе, станамі, якія траўміруюць, напоўніцца рэсурсам.

Як быццам не сам чалавек, а лялька выступае ў гульнявой сітуацыі, але чалавек пры гэтым пражывае новы досвед. Часта людзі баяцца ў рэальным жыцці навізны, таму што не ведаюць, а што яна з сабой прынясе, забываючы аб тым, што любы досвед, у тым ліку і негатыўны, можа быць карысным. Але праз гульню з лялькай-марыянеткай чалавек пражывае розныя досведы і потым вырашае, што яму падыходзіць, а што не.

Такія лялькі робяць вялікімі, каб іх лёгка было выкарыстоўваць у камунікацыі з іншымі людзьмі. Яны ствараюцца як для сябе, так і для групы. Лялька дапамагае ў разняволенні, паслабленні замкнёнага ці сціплага чалавека, дапамагае фармаваць бачанне будучага жыцця, новыя вобразы сябе, новыя формы зносін, вырашаць канфліктныя сітуацыі.

Пасля гульні ўсе ўдзельнікі абмяркоўваюць пражыты досвед.
Так што гульня ў лялькі – вельмі дарослы занятак, калі разумееш, навошта і як.

Не верыце? Можам пагуляць, праверыце.
Ваша анкапсіхолаг Іна Малаш.

Ці выкарыстоўвалі вы лялькатэрапію ў сваім жыцці пасля анкадыягназу?

Тэлефануйце, пішыце на пошту oncopatient.by@gmail.com ці ў сацсеткі.

Была ли эта статья полезна?

Пакінуць адказ

Гэты сайт выкарыстоўвае Akismet для барацьбы са спамам. Даведайцеся пра тое, яе апрацоўваюцца вашы дадзеныя.